Digimarkkinointi sanastoa | WebWire - Kotisivut, verkkokaupat ja digitaalinen markkinointi, Oulu
Skip to content
  • Digimarkkinointi sanastoa

Tässäpä kerättynä sanastoa digimarkkinoinnin sekä yleisesti alalla käytetyistä termeistä. Osaan on myös kerätty videoita selventämään ja kertomaan tarkemmin asiasta. Päivitellään listaa tasaisin väliajoin..

Digitaalinen markkinointi eli Internet-mainonta eli digimarkkinointi

Wikipedia sanoo seuraavasti "Digitaalinen markkinointi on yrityksen markkinoinnin osa-alue, joka kattaa sähköisen markkinoinnin, kuten www-sivuston, mobiilimarkkinoinnin, hakusanamainonnan, online display -mainonnan sekä sähköpostimarkkinoinnin. Digitaalinen markkinointi perustuu yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja se määrittelee kohderyhmät sekä viestin, joka halutaan kohderyhmälle välittää. Digitaalinen markkinointi määrittelee yrityksen toiminnan suunnan ja tavoitteet verkossa." 

Digitaalista markkinointia voi olla mm. hakusanamainonta, hakukoneoptimointi, kumppanuusmainonta, kampanjasivustot, bannerimainonta (display-mainonta), some-mainonta.

Hakusanamainonta

Hakusanamainonnassa mainos näytetään käyttäjälle hakusanan, sijainnin ja budjetin perusteella hakukonetulosten yhteydessä. Hakusanamainonta on erittäin kustannustehokasta ja kohdennettavaa mainontaa. Lue tarkemmin lisää wikipediasta

Yksi tapa tehdä hakusanamainontaa on Google Adwords. Mikäli tahdot oppia kuinka Google Adwords kampanja luodaan » Katso video tästä

Hakukoneoptimointi

Toimepiteitä, joilla pyritään parantamaan yksittäisen verkkosivun tai kokonaisen verkkosivuston sijoituksia käytettäessä tiettyjä hakusanoja / avainsanoja. WebWire tarjoaa hakukoneoptimointia. Mikäli sinua kiinnostaa tarkemmin asia, voit lukea siitä Wikipediasta sekä ladata Googlen tarjoaman hakukoneoptimointioppaan täältä.

Copywriting (tekstisuunnittelu)

Copywriting on mainostekstien kirjoittamista, tekstisuunnittelua ja tekstintuotantoa. Perinteisesti tekstisuunnittelijat tai sisällöntuottajat eli copywriterit mielletään juuri mainostekstien, sloganien ja iskulauseiden tuottajiksi. Ammattitaitoinen tekstisuunnittelija on kokonaisvaltainen mainonnan suunnittelija, joka yhdessä työparinsa Art Directorin (tai muun ryhmän) kanssa suunnittelee yritysten markkinointiviestinnän linjat kokonaisuutena sekä sisällöt kampanja- ja elementtikohtaisesti. Wikipediassa lisää

Re-marketing

Mainostat verkkosivua / verkkokauppaa jo sivuillasi käyneille henkilöille. Harvoin sivuillasi käynyt henkilö on valmis ostamaan heti. Mainokset näkyvät vain sellaisille ihmisille, jotka ovat jo tutustuneet sivustoosi. Mainokset voivat näkyä esim. Googlen display-verkossa. Esimerkiksi käyt WebWiren sivuilla ja myöhemmin iltapäivälle menet vaikka iltasanomien sivuille, nyt käytyäsi WebWiren sivuilla, näkyvät iltasanomien display-mainoksen kohdalla WebWiren mainos.

Haluatko itse luoda Google Adwords Remarketing kampanjan? » Katso Adwords video (englanninkielinen)

Entäpä haluatko itse luoda Facebook Remarketing kampanjan? » Katso Facebook tästä (englanninkielinen)

Konversio

Haluttu toiminto. Esimerkiksi verkkokaupassa ostos, verkkosivuilla esimerkiksi lomakkeen täyttö. Verkkosivuja rakennettaessa on äärimmäisen tärkeää miettiä haluttuja konversioita.

Banneri- ja display-mainonta

Bannerimainonta on vanhimpia mainonnan muotoja internetissä. Esimerkiksi ostat jostakin sivustolta bannerinäkyvyyttä ja maksat siitä tietyn hinnan esimerkiksi. 2kk ajan. Bannerin koon ja näkyvyyden voitte sopia halutunlaiseksi. Display-mainoksilla on tietyt standardikoot, jolloin ne käyvät mahdollisimman monien verkkosivujen rakenteeseen. Tärkeää bannerimainonnassa on myös mitattavuus (web-analytiikan avulla).

Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi kiteytettynä on sitä, että tunnetaan asiakas niin hyvin, että hän näkee vaivaa päästäkseen markkinointisi ulottuville, eikä hän edes tunnista sitä markkinoinniksi. Perinteisen ja sisältömarkkinoinnin ero on sisällön hyödyllisyydessä. Sisällöstä on oltava asiakkaalle hyötyä (tarkoitus silti aina edistää myyntiä). Lue tarkemmin aiheesta Wikipediasta

Yleisiä sisältömarkkinoinninmateriaaleja:

  • sosiaalisen median työkalut
  • digitaaliset lehdet, kirjat, oppaat ja tiedotteet
  • asiantuntija- ja yritysblogit
  • videotallenteet
  • sähköiset markkinointi

Outbound-markkinointi

Ns. vanhan tavan markkinointia, jossa markkinoija lähestyy potentiaalisia ostajia käyttäen hyväksi omia hallitsemiaan viestintäkanavia. Näitä ovat mm. televisio- sanomalehti- ja aikakausilehtimainonta, ulkomainonta, radiomainonta, internet-mainonta (bannerit), puhelinmyynti. Outbound-markkinointi on siis yksisuuntaista ja usein aika kohdistamatonta ns. "häirintämarkkinointia" markkinoijalta "ostajalle". Nykypäivänä moni b2b-ostaja on mukavuudenhaluinen sekä säästeliäs. Näin ei välttämättä matkusteta messuille tai seminaareihin, vaan etsitään tieto ennemmin hakukoneista, sosiaalisesta mediasta 

Inbound-markkinointi

Inbound-markkinointi perustuu siihen, että saadaan potentiaalinen ostaja / asiakas ottamaan yhteyttä markkinoijaan. Tärkeää asiakkaan suostumus vastaanottaa markkinointiviestejä. Tärkeätä saatavuus ja löydettävyys (yleensä verkkosivujen) jolloin ongelmiinsa ratkaisuja etsivät selaajat / löytävät markkinoijan tarjoamat ratkaisut. Keskeisiä välineitä ovat mm. internetsivujen ja blogien käyttö selaajalle tärkeän sisällön luomiseksi, sisällön mukaan kohdistetut laskeutumissivut, hakukoneoptimointi, hakusanamainonta, sosiaalisen median hyödyntäminen sisältöä jaettaessa. 

Yksi inbound-markkinoinnin kulmakivistä on siis oma verkkosivusto. Kun yrityksen verkkosivusto on rakennettu inbound-markkinointiajattelun mukaisesti, se kykenee omatoimisesti houkuttelemaan kävijöitä internetistä (hakukoneiden luonnolliset hakutulokset, sosiaalinen media, linkit toisilla sivustoilla).

Digitoimisto (myös digitaalinen mainostoimisto tai digimainostoimisto)

Voitaisiin sanoa, että digitoimisto toimii mainostoimiston sekä ohjelmistoyrityksen välimaastossa. Tarjoten ohjelmistoyritykselle visuaalisia sekä digimarkkinoinnin palveluja sekä mainos- ja viestintätoimistolle teknisen toteutuksen palveluja (ohjelmointia)

Webhotelli

Webhotelli (=web hosting) on palvelimen kiintolevytilan vuokraamista palvelua tarjoavalta taholta. Webhotellien www-sivustojen, verkkokauppojen ja muiden verkkopalveluiden ylläpitoon tarjoaman palvelintilan webhotellien palveluihin kuuluvat usein myös sähköpostiosoitteet ja muut verkkopalveluiden ylläpitoa helpottavat sovellukset.

Intranet

Yrityksen oma sisäinen verkko, jossa jaetaan tietoa monin eri tavoin.

Extranet

Yrityksen tai muun yhteisön suljettu verkkopalvelu. Kohderyhmänä ainoastaan halutut sidosryhmät. Voidaan käyttää esimerkiksi dokumenttien ja kuvien jakeluun.

Graafinen ohjeisto

Graafisella ohjeistolla kerätään yhteen graafisen ilmeen noudattamisen suuntaviivat. Se määrittelee mm. värinmääritykset, fontit, logonkäyttöohjeet ja muut olennaiset elementit. Näin huolehditaan, että kaikki osapuolet toteuttavat asioita samojen sääntöjen mukaan, oli kyseessä sitten painotuote, www-sivusto, mainos..

Web design

Tarkoitetaan kokonaisvaltaista verkkosivustojen ja verkko-olemuksen suunnitelua, joka ei rajoitu ohjelmointiin tai graafiseen suunnitteluun. Sisältyy mm. Sivuston sisältö, käytettävyys ja rakenne sekä ulkoasu ja grafiikat. 

Sisältömarkkinointi

Wikipedia sanoo seuraavaa: "Sisältömarkkinointi on internetin ja sosiaalisen median myötä syntynyt markkinointitekniikka, jossa tuotteen tai palvelun kohderyhmälle tuotetaan sen arvostamaa, sille hyödyllistä sekä jatkuvaa ja johdonmukaista markkinointiviestintää ja muuta mediasisältöä sen parhaiten tavoittavissa kanavissa. Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on sitouttaa nykyisiä asiakkaita pysymään asiakkaina, hankkia uusia ja markkinoida kaikille kannattavasti".

Yritysilme

Yritysilme mm. määrittelee brändi-identiteettisi raamit 

KUUMEMPIA LIIDEJÄ JA ENEMMÄN TULOSTA!

Varaaa alta olevasta linkistä suoraan soittoaika ja katsotaan sinunkin digimarkkinointisi kuntoon!

 

VARAA AIKA JA KARTOITETAAN TARPEESI

Tilaa uutiskirje

Tilaa uutiskirje


Pyrin kertomaan uutiskirjeessä uusimmista työkaluista, tekniikoista
ja mitä yleisesti digitaalisen markkinoinnin saralla tapahtuu.

Janne Säkkinen | 0400 916 327 | janne.sakkinen (at) webwire.fi  | Tietosuojaseloste