Outboundista Inboundiin | WebWire - Kotisivut, verkkokaupat ja digitaalinen markkinointi, Oulu
Skip to content
  • Outboundista Inboundiin

Outboundista Inboundiin

Maailma muuttuu jatkuvalla tahdilla ja hyvä niin. Nykyään markkinoinnissa on jo vähän itsestäänselvyys, että kuluttajien ja B2B-asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut internetin myötä. Perinteiset markkinointikanavat kuten TV, radio, sanomalehti- ja ulkomainonta, puhelinmyynti, ostetut sähköpostilistat ovat kaikki outbound-markkinointia ja perustuvat yksisuuntaiseen (monesti) kohdistamattomaan "häiriömarkkinointiin", jossa myyjä ottaa yhteyttä potentiaaliseen asiakkaaseen (harvoin oikealla hetkellä).

Outbound-markkinoinnilta ei voi täysin välttyä (eikä toki tarvitsekaan) nykypäivänäkään, mutta muuttuva maailma, taloustilanne sekä nykyaikainen B2B-ostaja on muuttanut tapoja toimia lopullisesti. Enää ei välttämättä matkusteta uutuuksien perässä messuille tai vierailla seminaareissa, vaan etsitään hakukoneiden, blogiartikkeleiden, uutissivustojen sekä sosiaalisen median avulla tietoa. Teknologian kehitys on tehnyt "perinteisestä" outbound-markkinoinnista kallista ja tehotonta.

Noh, maailma on muuttunut, niin mikäs sitten avuksi, kuinka niitä asiakkaita tavoitetaan paremmin? Yksi vastaus on Inbound-markkinointi. Siinä tavoitteena on houkutella potentiaaliset asiakkaat yrityksen viestinnän pariin, mutta ei tyrkyttää itseään heille liiaksi. Tavoitteena on siis saada ihmiset kiinnostumaan yrityksesi tarjonnasta hyvän ja kiinnostavan sisällön kautta. Näin saadaan ns. lupa lähestyä heitä jatkossa. Tämä toki asettaa vaatimuksia sisällölle itselleen ja sen laadulle.

Inbound-markkinoinnissa luodaan aidosti kiinnostavaa ja yrityksen mahdollisille asiakkaille lisäarvoa tuottavaa materiaalia / sisältöä ja digitaalistia kanavia käytetään hyödyksi sen levittämisessä kaikille kiinnostuneille. Inbound-markkinointi on hyvin kohdennettua ja kohderyhmälleen suunnattua. Tärkeää myös on tunnistaa missä ostoprosessin vaiheessa on potentiaalinen asiakas menossa. Erilaisia sisältömateriaaleja voi olla esim. blogiartikkelit, oppaat, infograafit, videot, webinaarit..

WebWire voi auttaa inbound-markkinoinnissa!

Inbound-markkinoinnissa on sisällön tehtävänä houkutella markkinoijan sivuille mahdollisimman paljon kävijöitä, jotka ovat potentiaalisia asiakkaita. Sivustoprojekteissamme pyrimme luomaan sivuillesi mahdollisimman suuren kävijävirran mm. rakentamalla sivut oikein, tekemällä teknisen hakukoneoptimoinnin joka tukee sinua sisällön tuotannossa, teemme sivustosta käytettävyydeltään helpon sekä visuaalisesti selkeän. Kun kävijävirta kasvaa, saadaan näistä kävijöistä muodostettua enemmän ja enemmän myyntiliidejä. 

Myyntiliidien hankinnan lähtökohtana ja ajatuksena on se, että harva kävijä joka saapuu ensikertaa yrityksen sivuille, on valmis ostamaan välittömästi. Itseasiassa kaikki ostopäätöstä vaativat toimenpiteet edellyttävät asiakkaalta riittävän tiedon hankintaa. Pitää perehtyä vaihtoehtoihin, tehdä vertailua tarjoajista jne.. Rakentamalla verkkosivustollesi paljon mahdollista asiakasta puhuttelevaa sisältöä ja laittamalla osa siitä esimerkiksi sähköpostiosoitteen luovuttamista pyytävän call-to-action napin taakse, saadaan vierailija luovuttamaan sivulla vierailun yhteydessä esim. sähköpostiosoitteensa tai muuta tärkeää tietoa, jolloin myöhemmin voidaan olla suorassa yhteydessä häneen jopa oikealla hetkellä.

Aiemman vuosikymmenen markkinoinnissa oli keskeistä markkoinoijan tuottama kommunikaatio eli viestintä, mutta nykyisin Inbound-markkinoinnissa on keskeistä jokin haluttu toiminto (konversio) - eli verkkosivustolle saapuvien kävijöiden tekemät konkreettiset toimenpiteet, jotka edistävät asiakkuuden kehittymistä.

Eli tavoitellaan aina toimintaa! Esimerkkinä: Toiminta lähtee markkinoijan facebook-mainoksesta, jota klikatessaan kävijä siirtyy mainostajan verkkosivuille, josta voi ladata maksuttoman oppaan kunhan jättää sähköpostiosoitteensa. Näin tuntemattomasta kävijästä tulee myyntiliidi (konversio).

Ibound-markkinoinnin kolme keskeistä vaihetta on siis:

1. Kävijöiden hankinta omalle verkkosivustolle eri hakukoneoptimoinnin, sisällön, somen yms..avulla
2. Näistä sivuilla olevista kävijöistä hankitaan myyntiliidejä erilaisin halutuin toimenpitein (konversioin). Eli myyntiliidien hankkiminen
3. Näistä myyntiliideistä pyritään tekemään maksavia asiakkaita. Eli myyntiliidistä asiakkaaksi

Inbound-markkinoinnin menestyksellinen toteuttaminen vaatii kaikkien edellämainitun kolmen tehokasta toteuttamista. Liikennettä saadaan hyvällä sisällöllä, mutta liikenne ilman liidejä on arvotonta ja mikäli liidit eivät käänny asiakkuuksiksi on investointi arvotonta.

Nämä kolme keskeistä asiaa eli liikenne - liidit - asiakkaat voidaan myös mitata, joten tuottoaste voidaan selvittää. Mitään ei tarvitse tehdä mututuntumalla.

Kaikessa tässä on oleellisinta markkinointiajattelun kääntäminen, sillä inbound-markkinointiin siirtyminen on merkittävä markkinointiajattelun ja markkinointikulttuurin muutos. Suunnitteluun ja toteutukseen onkin hyvä varata aikaa, sillä se ei hetkessä tapahdu.

Verkkosivut ovat ennenkaikkea investointi, jonka tarkoitus on tuottaa siihen sijoitettu raha moninkertaisena takaisin! 

Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella ja pyydä meiltä tarjous verkkosivuista!

KUUMEMPIA LIIDEJÄ JA ENEMMÄN TULOSTA!

Varaaa alta olevasta linkistä suoraan soittoaika ja katsotaan sinunkin digimarkkinointisi kuntoon!

 

VARAA AIKA JA KARTOITETAAN TARPEESI

Tilaa uutiskirje

Tilaa uutiskirje


Pyrin kertomaan uutiskirjeessä uusimmista työkaluista, tekniikoista
ja mitä yleisesti digitaalisen markkinoinnin saralla tapahtuu.

Janne Säkkinen | 0400 916 327 | janne.sakkinen (at) webwire.fi  | Tietosuojaseloste