Sisältömarkkinointi | WebWire - Kotisivut, verkkokaupat ja digitaalinen markkinointi, Oulu
Skip to content
  • Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi

Wikipedia sanoo asiasta näin "Sisältömarkkinointi on internetin ja sosiaalisen median myötä syntynyt markkinointitekniikka, jossa tuotteen tai palvelun kohderyhmälle tuotetaan sen arvostamaa, sille hyödyllistä sekä jatkuvaa ja johdonmukaista markkinointiviestintää ja muuta mediasisältöä sen parhaiten tavoittavissa kanavissa. Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on sitouttaa nykyisiä asiakkaita pysymään asiakkaina, hankkia uusia ja markkinoida kaikille kannattavasti."

Kohderyhmiä palvelevan ja kiinnostavan sisällön pitäisi olla osa jokaisen yrityksen ja organisaation markkinointia. Lyhykäisyydessään sisältömarkkinointi tarkoittaa sitä, että yritys tuottaa asiakkaitaan / kohderyhmäänsä kiinnostavaa, hyödyllistä sisältöä, joka tavoittaa asiakkaat oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Sisältö voi olla viihdyttävää, informatiivista, myyvää tai mitä vain näiden väliltä, kunhan lähtökohtana on asiakas. Ei siis se, mitä yritys itsestään haluaa viestiä.

Onnistunut sisältömarkkinointi alkaa panostamalla laadukkaaseen ja monipuoliseen sisältöön, jolle on määritelty tavoitteet ja yleisö.

Sisällön kiinnostavuus on vasta ensimmäinen askel: sisällön pitää myös olla tavoitteellista. Jokaisella sisällöllä – oli se sitten mitä tahansa kissavideosta alkaen – tulisi olla jokin tavoite (konversio). Ei ole välttämättä järkevää asettaa jokaisen sisällön tavoitteeksi suoraa myyntiä, mutta loppujen lopuksi kaiken tekemisen tulee tähdätä mitattaviin tuloksiin.

Sisältömarkkinointi olisi hyvä pohjautua vahvasti löydettävyyteen ja asiakkaiden tarpeisiin vastaamiseen.

Kohderyhmiä palveleva sisältö?

Perinteisesti yritykset ovat tuottaneet sisältöä omista lähtökohdistaan, olettamuksiin ja mutuun perustuen. On pohdittu, mitä me haluamme sanoa tai viestiä, millaisia me haluamme olla ja mikä meidän mielestämme on tärkeää.

Sisältömarkkinoinnin peruslähtökohtana ovat kohderyhmien tarpeet:

  • miten yritys voi ratkaista asiakkaan ongelmia tai haasteita tarjoamalla sisältöä, joka vastaa heidän tarpeitaan
  • millaisia informaatiotarpeita asiakkailla tai muilla kohderyhmillä on ostoprosessin eri vaiheissa
  • missä asiakkaat ovat ja millaista sisältöä he haluavat eri kanavissa kuluttaa. Mikä viihdyttää ja kiinnostaa heitä

Yrityksen pitää siis tuntea asiakkaansa.

Sisältömarkkinoinnilla voidaan mm. lisätä ja vahvistaa brändin tunnettavuutta. Tutkia, mikä ihmisiä verkossa kiinnostaa ja näin suunnitella sisällöt niin, että ne vastaavat kiinnostuksiin ostoprosessin eri vaiheissa. Sillä voidaan A/B-testata mainontaa, tuotekuvauksia, call-to-actioneita, sähköpostimarkkinointia ja muita vastaavia sisältöjä, jotta löytää yhdessä asiakkaan kanssa parhaiten toimivat sisällöt. Autaa analysoimaan olemassa olevaa tietoa ja keräämään uutta. On tärkeää huolehtia analytiikan toimivuudesta ja perustaa kaikki tekeminen dataan. Asettaa tekemiselle yhdessä asiakkaan kanssa tavoitteet ja mittarit, seuraamme ja raportoimme tulokset säännöllisesti ja kehitämme sisältömarkkinointia tuloksiin perustuen

wrap

KUUMEMPIA LIIDEJÄ JA ENEMMÄN TULOSTA!

Varaaa alta olevasta linkistä suoraan soittoaika ja katsotaan sinunkin digimarkkinointisi kuntoon!

 

VARAA AIKA JA KARTOITETAAN TARPEESI

Tilaa uutiskirje

Tilaa uutiskirje


Pyrin kertomaan uutiskirjeessä uusimmista työkaluista, tekniikoista
ja mitä yleisesti digitaalisen markkinoinnin saralla tapahtuu.

Janne Säkkinen | 0400 916 327 | janne.sakkinen (at) webwire.fi  | Tietosuojaseloste