Tilaa uutiskirje
Pyrin kertomaan uutiskirjeessä uusimmista työkaluista, tekniikoista
ja mitä yleisesti digitaalisen markkinoinnin saralla tapahtuu.
Parantamalla konversiota voit kasvattaa sivustosi kautta tulevaa myyntiä ilman, että panostat liikennemäärän kasvattamiseen. Esimerkiksi "ota yhteyttä" lomakketta toistamalla sivustolla tietyissä halutuissa kohdissa, saadaan kyseistä lomaketta optimoitua.
Verkkosivujen tavoite on yleensä hankkia yritykselle uusia asiakkaita. Konversio-optimoinnissa tavoitteena on parantaa konversio-astetta, eli sitä suhdetta jolla kävijöistä tulee asiakkaita. Yleensä markkinoinnissa pyritään kasvattamaan yleisöä eli sivustolla vierailevien määrä, mutta konversio-optimoinnissa pyritään saamaan enemmän samasta määrästä.
Sivuston konversioaste lasketaan jakamalla sivuston kokonaiskävijämäärä toteutuneilla tavoitteilla (esim. yhteydenottojen tai tilausten määrä) tietyn ajanjakson aikana. Esimerkiksi: sivuilla käy 1000 kävijää kuukaudessa, josta lomakkeen kautta tulee yhteydenottoja 10. Tällöin konversio on 1%.
Konversio-optimointi on ennenkaikkea testaamista ja mittaamista. Kun testaamme, kuinka erilaiset muutokset vaikuttavat sivustosi konversioasteeseen, opimme mitkä asiat toimivat (eli parantavat konversioastetta) ja mitkä asiat eivät toimi (huonontavat konversioastetta). Saat tärkeää tietoa jonka perusteella voit tehdä päätöksiä verkkosivujesi kehitykseen liittyen.
Onko kävijöiden helppoa löytää tarvitsemiaan tietoja verkkosivuilta? Tietääkö kävijät minkä takia sivustosi tulisi kiinnostaa heitä? Toimiiko sivustosi erilaisissa mobiililaitteissa? Huono käytettävyys ärsyttää kävijöitä ja se tulee laskemaan sivustosi konversioastetta (kävijät häipyvät sivuilta). Analysoimalla kävijöiden liikkeitä sivustolla, voidaan tunnistaa pullonkaulat ja parantaa käytettävyyttä ja näin parantaa konversioastettasi.
Kaikilla on mielipide siitä miten verkkosivustoasi voisi parantaa, mutta kenen mielipide on oikea? Totuus saadaan konversio-optimoinnin avulla. Tarkka mittaaminen ja raportointi kertoo totuuden siitä, millä konversio-astetta voi nostaa. Konversio-optimoinnissa näytetään sivustoasi oikeille kävijöille oikeissa olosuhteissa ja näin tulokset ovat luotettavia.
Olennaista konversioasteen mittaamisessa on todentaa, että toteutunut tavoite on johtunut nimenomaan tietystä verkkosivun ylläpitäjän luomasta ärsykkeestä.
Teen konversio-optimointia tuntihinnalla. Konversio-optimointiin käytän erilaisia apuohjelmia, joilla saan luotettavia tuloksia.